{Recept} Calzone

Een paar weken geleden heb ik Calzone gemaakt. Eigenlijk is dit gewoon een dichtgevouwen pizza. Ik vond hem een beetje zoet en wat zacht. Dat komt omdat het een Amerikaans recept voor het deeg is. Mijn vriend vond het heerlijk. Ik vond het ook lekker, hoewel ik meer hou van de Hollandse pizza bodem! Deze ga ik binnenkort dan ook maken en wanneer dit een verbetering van het recept is, zal ik hem updaten!

P1040469

Benodigdheden
Deeg:                                                           Vulling:
* Bloem (2,5 tot 3 cups)                               * Pasta saus
* Suiker (1 eetlepel)                                     * Topping naar keuze
* Zout (1 theelepel)
* Gist (1 zakje)
* Plantaardige olie (3 eetlepels)
* Warm water (1 cup)

Meng de gist, suiker, 1 cup bloem, de zout, warm water en de olie in een grote kom.  Voeg het overgebleven bloem toe totdat het deeg zacht is, maar niet plakkerig. Kneed verder totdat het deeg geen klonten meer bevat. Laat het deeg 30 minuten rusten.

Verdeel het deeg in 2 gelijke bollen. Je kunt het ook in 1 bal laten, maar dan krijg je een hele grote Calzone. Rol het deeg uit tot een vierkant (of net zoals mij een soort van vierkant).

P1040458P1040461

Bedek de middelste strook van het deeg met pasta saus. Ik had per ongelijk een potje opengemaakt met olijven. Daar houd ik niet zo van, maar het was al te laat! Doe de andere topping ingrediƫnten erbij. Op deze had ik paprika, champignon en daarop salami. Ik was de kaas vergeten!

P1040462P1040464

Snij de zijkanten van het deeg in stroken en vouw deze dicht zoals op de foto.

P1040466P1040467

Leg hem voorzicht op een bakplaat of rooster. Hou hem goed vast of doe dit met een spatel. Bak de Calzone in de oven op 190°C (180°C Heteluchtoven) voor 30 minuten. Kijk of het deeg gaar is want iedere oven werkt anders.

P1040468

Smakelijk eten!

1 opmerking: